Bijna niemand in de media en op twitter ontkomt er aan. De valse beschuldigingen van antisemitisme van het duo Bart Schut en Esther Voet, respectievelijk adjunct-hoofdredacteur en hoofdredacteur van het Nieuw Israëlitisch Weekblad. Was een paar weken terug nog de Partij van de Arbeid een ‘bruine partij vol jodenhaters van wie Joden het liefst de Noordzee in gedreven mogen worden’, gisteren was het de beurt aan freelance economie journalist Arno Wellens die op twitter na een voorzetje van Esther Voet door Bart Schut herhaaldelijk voor ‘antisemiet’ en ‘gore fascist’ werd uitgemaakt.
U moet weten, Wellens, werkt mee aan interviews en plaatst soms ‘columns’ op het kleine onafhankelijke platform Café Weltschmerz. Dit is een low budget platform via internet waar allerlei bekende en minder bekende opiniemakers, journalisten en politici elkaar interviewen of gesproken columns plaatsen. Het heeft op het eerste gezicht een duidelijk wat (nieuw) rechtse signatuur maar de doelstelling lijkt een beetje dat iedereen er welkom is en dat er een geluid te horen valt dat in de mainstream media op televisie ontbreekt.
Al maanden zijn Israël-lobbyisten Esther Voet maar vooral haar terriër Bart Schut, die zelf ook te zien zijn geweest bij Café Weltschmerz, bezig dit platform als een antisemitisch ‘bruin café’ te framen. De hoofdoorzaak hiervan is het feit dat Café Weltschmerz ook gesprekken uitzendt tussen twee oud-wetenschappers Kees van der Pijl en Carel van Wolveren. Hoewel ondergetekende maar twee gesprekken van dit duo heeft gezien – waarin overigens geen enkel antisemitisme te bespeuren viel – zijn zij uitgesproken kritisch over het huidige Israël en haar geopolitieke rol en begeven zij zich al speculerend vaak op het terrein van de complottheorieën. Van Van der Pijl is bekend dat hij de aanslagen van 11 september ziet als een ‘false flag’ operatie waarbij de geheime diensten van Israël hebben samengewerkt met zionistische neoconservatieven in de Amerikaanse regering om de War on Terror in het Midden-Oosten te beginnen.
Ik ben niet goed op de hoogte van dit soort theorieën en hoewel het hier om de staat Israël en niet om Joden als bevolkingsgroep gaat begeef je je als wetenschapper met de combinatie Israël en complot al snel op glad ijs wat mij betreft maar soit. Voor Israël-lobbyisten als Voet en Schut werkt dit begrijpelijkerwijs als een rode lap op een stier. Je zou kunnen zeggen laat die twee oude heren hun ‘complotbomen’ opzetten op dit kleine hoekje op internet en bestrijdt die desnoods een keer inhoudelijk maar schenk er niet teveel aandacht aan. Dat lijken Voet en Schut als compulsieve ‘antisemitisme’ bestrijders niet te kunnen. Temeer omdat er soms nog een andere complottheoreticus, George van Hout, aanschuift bij Weltschmerz en de door Geenstijl groot gemaakte tot de Islam bekeerde roeptoeter Dennis Honing – die er inderdaad antisemitische ideeën op na houdt en etaleert maar wie nam die jongen naast Geenstijl en Theodor Holman ooit serieus? – er ook te zien was.
Nu is het herhaaldelijk voor ‘jodenhater’ en ‘antisemiet’ uitmaken op twitter of in publicaties van de boven genoemde personen die maar een klein onderdeel uit maken van Weltschmerz niet genoeg voor het duo van NIW. Ook alle andere journalisten en opiniemakers op Weltschmerz – die niets met de boven genoemden personen te maken hebben en ook hele andere onderwerpen aansnijden – worden door Voet en Schut verweten ‘antisemitisme te legitimeren’ via guilt by association. De laatste weken werd vrijwel iedere bekende journalist die iets met Weltschmerz te maken heeft of er te zien was – de laatste tijd met opvallende hulp van journalist Chris Aalberts – benaderd op twitter om afstand te nemen van wat Schut een ‘Jodenhaatplatform’ noemt. Onder andere Syp Winia, Esther Fennema, Willem Middelkoop, en Wierd Duk. Bij iedere tweet die wijst op Weltschmerz of zonder aanleiding komen Esther Voet en Bart Schut dan zuigen om afstand te nemen waarbij Schut zoals gebruikelijke zijn associaties met Nazi’s, bruinhemden of de Kluk Klux Clan niet achterwege kan laten.
Twee weken terug had Bart Schut met zijn structurele ‘jodenhater’ geframe en gezuig richting Weltschmerz eindelijk beet. Dennis Honing schold hem op facebook – in de abusievelijke veronderstelling dat Schut joods is – op de hem bekende wijze op een antisemitische manier verrot. Deze ophef was weer koren op de kolen voor het duo om heel Café Weltschmerz en iedereen die er aan meewerkt opnieuw in de antisemitisme hoek te framen en ze weer lastig te vallen. Café Weltschmerz reageerde overigens op deze ophef met de mededeling dat Honing niets meer voor Weltschmerz deed en nu sowieso niet meer welkom was. Echter, zoals eerder gezegd, is voor Voet en Schut de voornaamste steen des aanstoots het duo Van der Pijl en Van Wolveren omdat die vaak de staat Israël aansnijden. En dus ging de hetze door. Hulpje Chris Aalberts ging maar weer eens op de hem bekende wijze en gespeend van enige kennis over Israël of het Israëlisch-Palestijns conflict een gesprek tussen de oude heren analyseren op zoek naar antisemitisme dat er niet was. Syp Wynia werd weer lastig gevallen. Enzovoort.
En dus vond gisteren de laatste uitbarsting in deze sage plaats. Journalist Arno Wellens plaatste gisteren een filmpje op Café Weltschmerz waarin hij een uitgebreide analyse van de economische crisis naar aanleiding van de coronacrisis maakt. Hij waarschuwt nota bene voor de ernst van deze crisis en het mogelijke antisemitisme dat weer de kop op kan steken zoals dat in de jaren dertig ook gebeurde. Een tweep die op de hoogte was van de hetze van Voet en Schut tegen Weltschmerz stuurde het filmpje daarom juist naar het duo door. Voet antwoorde echter ‘ik kijk niet naar dat bruine café (vrij naar Bart Schut)’. Wellens, die zich naar het lijkt juist vanwege zijn boodschap in het filmpje, onterecht aangesproken voelde reageerde eerst nog rustig op het gebruikelijk geframe van Voet en Schut. Wellens weigerde zich in de nazi-hoek te laten drukken door de twee.
Toen hij een uitdrukking van Esther Voet ‘paarden voor de zwijnen’ (dat had ‘paarlen voor de zwijnen’ moeten zijn) verkeerd begreep en dacht dat Voet hem uitschold voor zwijn ging Wellens echter over de rooie. Voet was zelf een zwijn en een nazi! En u voelt hem al aankomen….toen had Bart Schut eindelijk weer beet. Want volgens Schut is ‘een jodin uitmaken voor nazi een voorbeeld van antisemitisme volgens ‘de IHRA definitie antisemitisme’. Schut maakt voortdurend misbruik van deze definitie om mensen voor ‘jodenhater’ uit te schelden maar kent de definitie slecht want hij verwijst abusievelijk naar het volgende voorbeeld in de definitie: ‘Drawing comparisons of contemporary Israeli policy to that of the Nazis.’ Achter deze vergelijking kan antisemitisme schuil gaan volgens de IHRA definitie. Niet is antisemitisme.
Er staat niets in die IHRA definitie over individuele Joden voor nazi uitmaken wat begrijpelijkerwijs wel zeer kwetsend kan zijn. Saillant detail in deze is natuurlijk dat Esther Voet een christen is, die is overgegaan tot het jodendom en dus geen Joodse achtergrond heeft of familie die in de Holocaust onder de nazi’s geleden hebben.
Echter, omdat volgens deze valse redenering voor Bart schut nu vast stond dat Arno Wellens een antisemiet was, kon hij op zijn gebruikelijke lasterlijke manier Wellens ten overstaan van zijn 15.000 volgers onterecht voor antisemiet uitschelden. En ‘gore fascist, lulletje en dwaas’. Allemaal door Esther Voet weer doorgestuurd naar haar 19.000 volgers. En dat allemaal vanwege een filmpje van Wellens waarin hij waarschuwt voor de opkomst van antisemitisme in de aanstaande economische crisis.
Wellens liet zich overigens niet onbetuigd. Hij schold terug. Dreigde met aangifte van smaad. Probeerde vrede te sluiten en stelde voor elkaar van af nu met rust te laten. Maar dat had bij Schut zoals te verwachten viel geen enkele zin. Arno Wellens is nu immers zelf onterecht als ‘antisemiet’ een nieuwe stok geworden om Café Weltschmerz mee te blijven slaan. Wellens zegt vandaag aangifte te gaan doen wegens smaad tegen Bart Schut. Ik wens hem veel succes!
Waardeer dit artikel!
Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! De opbrengst is bedoeld voor de auteur.